We dragen een uniform omdat we herkenbaar willen zijn als groep en als deel van Scouts & Gidsen Vlaanderen. Het uniform wordt verplicht gedragen door iedereen! Enkel bij de kapoenen is een sjaaltje voldoende. Vanaf de JV's doet iedereen een korte broek aan. Zelfs in de winter. Het uniform voor onze scouts bestaat uit:
- een scoutshemd met kentekens (scoutsshop of uit 2de handskoffer)
- een groene scoutsbroek (scoutsschop of uit 2de handskoffer)
- een das, verkrijgbaar bij de leiding voor €15 (eventueel te vervolledigen met een dasring, verkrijgbaar in de scoutsshop of zelf te maken)
- een scouts t-shirt en trui (niet verplicht). Onze groep heeft eigen t-shirts (bordeaux). Deze zijn verkrijgbaar bij de leiding tegen de prijs van €10
! Let erop dat alles wat je verder aandoet tegen een stootje kan!

We hebben een Facebookgroep waarin je scoutskledij 2de hands kunt kopen/verkopen: Klik hier!

Het scoutshemd vormt het belangrijkste onderdeel van het uniform, maar als er geen kentekens aanhangen, is het ook maar gewoon een beige hemd. De meeste leden houden hun oude jaar- en kentekens bij en naaien die dan op de rug vanaf dat het jaar voorbij is. Op het einde van je scoutingcarrière heb je dan een mooi overzicht. Hierover bestaat geen concrete richtlijn maar hou het wel netjes; een scoutshemd is geen plakboek!

Het jaarthema komt op de rechterborstzak.

De Belgische vlag komt boven de linkerborstzak (niet op de flap).

Het nestdriehoekje en (hulp)nestleiderlintje(s) komen bovenaan de linkerschouder (enkel voor Welpen).

Het takkenteken komt onder het groepslintje op de rechterschouder.

Het groepslintje komt bovenaan op de rechterschouder.

De Vlaamse leeuw met daaronder het wapenschild van provincie Antwerpen.

Ook bij de jongverkenners wordt een belofte gedaan. Daar gaat het niet alleen om een gesproken belofte maar er komen ook al wat technische vaardigheden bij kijken (bv. Sjorring met timmermanssteek en mastworp, platte knoop, …). Enkel wanneer men de belofte heeft gedaan, naait men het belofteteken in het midden op de linkerborstzak.

Bij de welpen wordt al een eerste belofte gedaan waarin elke welp belooft zich in te zetten om er een leuk jaar van te maken. De eerstejaars krijgen dan een oranje wolfje en de derdejaars een grijs. Het teken wordt bevestigd in het midden van de linkerborstzak. De bedoeling is dat elk nieuw belofteteken het vorige vervangt.